Mestringsfølelsen

 

For at man skal føle at man har det greit med seg selv, trenger man mestringsfølelse. Man trenger rett å slett føle at man klarer noe.

Selv merker jeg at når jeg får mestringsfølelse, forandrer jeg meg til det bedre. Hvis noen sier jeg er flink til noe, vil jeg gjøre mer av det. Hvis noen sier eller jeg selv merker at det er noe jeg får bra til får jeg en god følelse og jeg føler jeg duger til mer enn å forbruke oksygen.

For meg er skole noe som gir meg mestringsfølelse. På skolen gjør jeg det bra, og da føler jeg at jeg er smart. Det føles godt. Jeg tror ikke jeg er smartere enn andre, men tør å sammenligne meg med andre. Andre ting jeg føler mestring i er blant annet tegning (av visse ting). Det får meg til å føle meg bra når noen gir meg komplimenter for noe jeg har tegnet.

Dessverre har jeg også mestringsfølelse av negative ting. Jeg føler meg for eksempel flink hvis jeg går ned i vekt. Da føler jeg meg bra. Det innebærer også å spise lite eller å kaste opp. Men jeg tror og håper at jeg etter hvert klarer å la de positive mestringsfølelsene ta over for de dumme. For eksempel tror jeg trening vil føles motiverende for å ikke overspise.

Trening er noe jeg har planer om å komme i gang med etter hvert. Jeg trener jo litt på rommet mitt, men «ordentlig» trening. Det gleder jeg meg til. Jeg har høye forventninger til at det skal føles bra. Jeg håper jeg har rett.

Mestring er viktig. Uten mestring kan jeg tenke meg man blir deprimert. Man trenger å føle at man duger til noe her i verden.

Legg igjen en kommentar

